Kako zaštititi sat od vlage

Jeste li znali – prije svakog ulaska u vodu sat treba ohladiti da se izjednači temperatura sata i vode u koju se ulazi…

Piše Ivan Puzak

   Ljeto je godišnje doba kada su povećane aktivnosti plivanja, ronjenja i ostalih radnji vezanih uz vodu koje povećavaju rizik ulaska vlage u sat. Nije naodmet podsjetiti naše čitatelje na važnost održavanja i mijenjanja brtvi te kontrolu vodonepropusnosti.

Gumbi kronografa

   Godinama konstruktori satova rade na poboljšanju brtvljenja koristeći nove materijale i tehnologije kako bi udovoljili potrošačima. Među prvima u prošlom stoljeću Rolex je svojim modelom Oyster kojem je ugrađena krunica na navoj s dvostrukim brtvama zavrtanjem navoja na krunici postigao potpunu  vodonepropusnost.

Sa satom koji je imao takvu zaštitu od vlage plivačica Mercedes Gleitze 1927. godine preplivala je kanal La Manche. U vrijeme Drugog svjetskog rata proizvođači satova posvetili su veliku pažnju konstrukcijama satova koji su zaštićeni od prodora vlage jer su to zahtijevali surovi uvjeti ratovanja.

Danas proizvođači satova, a posebno skupocjenih, veliku pažnju posvećuju zaštiti od vlage. Kućište sata najčešće je napravljeno kao dizajnersko remekdjelo, ali posebna pažnja posvećena je materijalu od kojeg se rade brtve kao i utorima u kojima se one nalaze.

Kod kronografa koji su predviđeni za ronjenje najveći problem brtvljenja su gumbi kronografa koji se kod većine ne smiju pritiskati dok su uronjeni u vodi. Zašto je to tako? Gumbi kronografa sastoje se od cilindra gumba, kapice, klipa kojim pokrećemo poluge u satu, cilindrične opruge koja vraća kapicu u početni položaj i brtvi okruglog presjeka koje sprečavaju ulazak vlage u kućište sata.

Klip gumba na dodir se pomiče što znači da brtve imaju takvu toleranciju koja nije sigurna kod većih pritisaka tekućine. Zbog sigurnosti od nepreporučenog uključivanja kronografa pod vodom neki satovi imaju kapice gumba ne navoj koji se prije ulaska u vodu zavije i na taj način blokira mogućnost pritiskanja gumba.

Mijenjanje brtvi 

Brend Corum na modelu Admiral’s Cup chrono konstruirao je bočne klizne kočnice koji blokiraju gumbe, a Breitling je kod svojeg elektronskog modela Chrono Avenger M1 konstruirao gumb koji pomoću magneta privlači kontakte unutar sata i na taj način su izbjegli bušenje kućišta.

Kod profesionalnih ronilačkih satova kao npr. Omege Planet Ocean koja je testirana na 600 m ili satova Citizen serije Promaster gumbi kronografa su konstruirani tako da se smiju pritiskati i u vodi. Kod svakog sata koji ima krunicu na navoj ona obavezno mora biti zavrnuta do kraja. Prilikom svake kupovine sata treba pažljivo pročitati upute proizvođača.

      Uz navedena krizna mjesta postoje i druga kao npr. brtva stakla ili brtva poklopca kroz koje može prodrijeti vlaga, ali u praksi to je rjeđe. Na tim mjestima važno je vidjeti da nema mehaničkih deformacija i da utori u koje ugrađujemo brtve nisu oštećeni kemijskim djelovanjem znoja.

Važno je redovito održavati sat. Prilikom servisa mijenjaju se brtve (gumene koje stare, a vrlo su osjetljive na znoj i razna otapala), kontroliraju se cjevčice krunica i gumba kronografa da tijekom nošenja nisu oštećeni od raznih udaraca, te se podmazuju zaštitnom silikonskom kremom „Fomblin“ da lakše kližu. Ta krema je ujedno i zaštita brtvi od štetnog djelovanja znoja.

Proizvođači preporučuju kod satova s kojima se ide u vodu mijenjanje brtvi češće nego što je servisni interval, a prije sezone kupanja obaveznu provjeru sata u testnoj komori. Također prije svakog ulaska u vodu sat treba ohladiti da se izjednači temperatura sata i vode u koju se ulazi. Ako to ne napravimo, razlika tlaka koja nastaje promjenom temperature kod zarona, u sat može usisati vlagu koja inače ne bi ušla. 

Za više informacija o satovima naručite novi broj časopisa Satovi i nakit:

Narudžba