Prije sedamdeset godina proizvedena je preteča GMT satova

Longinesu se ponekad pripisuje izum koncepta GMT sata, no njegov moderan oblik svoje korijene bez sumnje ima u Airmanu kojeg je prije 70 godina proizvela urarska kuća Glycine s dotad neviđenim specikifacijama koje su oduševile pilote diljem svijeta.

Jedan susret u avionu promijenio je sve

U ljeto 1953. godine Samule Glur, voditelj prodaje za Glycine,  otišao je na poslovni put u sklopu kojeg je obišao jugoistočnu Aziju i Indiju. Kad je stigao iz Bangkoka u Calcuttu, 14. srpnja 1953. napisao je Charlesu Hertigu, vlasniku tvrkte Glycine, pismo ne slutivši tada njegov značaj za Glycine, ali i cijelu urarsku industriju. Pismo je pisano u obliku izvješća o prodaji i povratnim informacijama od klijenata. Ključan dio pisma nalazi se na 3. stranici, na kojoj Samuele navodi povratne informacije od kapetana Cheta Browna s kojim je letio u Thai Airwaysu. Naime, Glur je sjedio na prvom časničkom mjestu pokraj kapetana Cheta Browna, stoga je mogao tijekom cijelog putovanja voditi razgovore o satovima.

Kapetan Brown mu je, između ostalog, otkrio da ne postoji sat koji zadovoljava potrebe pilota i naveo sljedeće specifikacije koje je smatrao nužnima za pilote diljem svijeta: vodootpornost, automatski mehanizam, kalendar, 24-satni brojčanik, kazaljka za sate koja se okrene za 360 stupnjeva u 24 sata, minutna kazaljka koja se okrene za 360 stupnjeva u 60 minuta, sekundna kazaljka koja se okrene za 360 stupnjeva u 60 sekundi, vanjski rotirajući obruč koji je podijeljen u jedinice od 24 sata.  Kapetan je pritom objasnio da bi takav sat omogućio avionskom osoblju da prati i lokalno vrijeme i GMT, budući da je sve više pilota počelo letjeti po GMT vremenu. Glur je uz to dodao bilješku da bi Felsa 694 s 21 draguljem mogao biti ispravan mehanizam za rad takvog sata.

Kapetan Brown inspirirao ime sata

Povratne informacije klijenata tada su bile ozbiljno shvaćane. Tako su Charles i Samuel ubrzo nakon sudbonosnog susreta s Chetom počeli raditi na dizajnu i prototipovima koje je predložio kapetan.  S obzirom da je ideja došla od zrakoplovca i da je sat sa svojim specifikacijama prvenstveno namijenjen pilotima, odlučili su se za ime “Airman”. Tijekom cijelog procesa izrade prvog Airmana, obaviještavali su Cheta Browna o napretku budući da su on i njegovi kolege bili prvi klijenti. Nakon uspješnog testiranja prijavili su svoj patent – CH 314050, s oznakom koja se nalazi na stražnjoj strani kućišta satova Glycine Airman. Prva serija satova Airman isporučena je pred Božić 1953. godine. Pojedine vojne postrojbe i trgovci na malo poželjeli su imati vlastite oznake na brojčaniku, što je Glycine odlučio poslušati, ispuniti njihove zahtjeve i pružiti im zadovoljstvo da budu dio ove značajne urarske inovacije.

Prvi Airmani bili su jednostavni 24-satni satovi s rotirajućim okvirom za 24 sata, koji je omogućavao čitanje dviju vremenskih zona s kazaljkom na satu na prvi pogled. To je bilo mnogo praktičnije od onoga što se dotad pružalo na tržištu, 12-satnog sata s 24-satnim rotirajućim diskovima s imenima gradova na njemu. Unutar kućišta originalnog Airmana nalazio se mehanizam Felsa 692/N. U maloprodaji je cijena ovog pilotsko-urarskog izuma iznosila 51,95 USD.

Airman Contemporary Men s tri vremenske zone

Od izlaska prvog Airmana, Glcycine je nastavio s inovacijama, unaprijedivši svog prvijenca kroz nekoliko generacija novih pilotskih satova. Među njima se nalazi i model Airman Contemporary Men, referentnog broja GL0058. Sat pokreće automatski mehanizam GL293 sa 42-satnom rezervom snage i funkcijama sati, minuta, sekundi, datumom, GMT kazaljkom i prikazom treće zone na dvosmjernom okviru. Mehanizam je smješten unutar kućišta izrađenog od nehrđajućeg čelika s promjerom od 46 milimetra. Vodootpornost sata iznosi do 100 metara dubine. Uz sat dolazi smeđi kožni remen koji doprinosi retro izgledu karakterističnom za prve pilotske satove. Cijena modela Airman Contemporary Men iznosi 1860 eura.

Najnoviji broj Satova i nakita potražite na kioscima ili naručite na linku uz besplatnu dostavu