Trumpove carine zaprijetile i švicarskoj satnoj industriji

Najava povećanja carina od strane Trumpove administracije izazvala je ozbiljnu zabrinutost među proizvođačima satova Švicarskoj. Povećanje carinske stope na 31 posto dolazi u osjetljivom trenutku za švicarsku industriju satova, koja posljednjih godina bilježi stabilan rast izvoza, ali istovremeno pokazuje zabrinjavajuću koncentraciju prodaje na nekoliko ključnih tržišta, među kojima Sjedinjene Američke Države drže jedno od vodećih mjesta. Američko tržište je, prema podacima Federacije švicarske industrije satova (FHS), tijekom prošle godine činilo približno 17 posto ukupne vrijednosti izvoza. Uvođenje viših carina gotovo sigurno će dovesti do korekcije cijena u maloprodaji. Očekuje se da će proizvođači trošak prenijeti na kupce, što bi moglo značiti povećanje cijena od nekoliko tisuća dolara po satu, osobito u srednjem i višem segmentu tržišta.

 

Prema procjenama analitičara iz UBS-a takav skok cijena mogao bi znatno usporiti prodaju švicarskih satova u SAD-u, posebno među potrošačima koji kupuju satove u rasponu od 5.000 do 20.000 dolara — segmentu koji posljednjih godina bilježi najveći volumen prodaje. Iako luksuzni brendovi najvišeg ranga, poput Patek Philippea ili Audemars Pigueta, tradicionalno bilježe stabilnu potražnju bez obzira na cjenovne korekcije, što potvrđuju i podaci FHS-a prema kojima su ovi proizvođači zadržali rast prodaje od 4,3 posto u Sjedinjenim Državama tijekom posljednje dvije godine unatoč oscilacijama cijena, za većinu proizvođača, uključujući etablirane brendove poput Omege, TAG Heuera ili Longinesa, ovakvo povećanje troškova moglo bi značiti gubitak dijela tržišta.

Reakcija tržišta na carine
Reakcije tržišta nisu izostale. Dionice švicarskih kompanija poput Richemonta i Swatch Grupe oslabile su čim su glasine o carinama postale javne, što upućuje na to da investitori očekuju slabije kvartalne prihode već tijekom prve polovice ove godine.
Uz ekonomski pritisak, trgovinska odluka izazvala je i političke tenzije. Bernard Arnault, predsjednik LVMH grupe, koja posjeduje više švicarskih i francuskih brendova luksuznih satova, javno je upozorio na pasivnost Europske unije u pregovorima sa Sjedinjenim Državama. U izjavi za Reuters, Arnault je istaknuo kako će u konačnici cijenu političkog neslaganja platiti europski proizvođači, dok konkurencija iz Azije i SAD-a u tom scenariju može profitirati.


U pozadini cijele situacije stoji širi problem švicarske izvozno orijentirane ekonomije, koja je već navikla na valutne šokove i poremećaje potražnje, ali sve teže kompenzira političke odluke koje izravno pogađaju pristup stranim tržištima. Švicarska vlada do sada nije najavila protumjere, ali diplomatski izvori iz Berna potvrdili su da su kontakti s Washingtonom po ovom pitanju “intenzivirani”.
Za proizvođače satova ostaje malo prostora za kratkoročne prilagodbe. Logistički modeli u industriji satova već su optimizirani, a prijelaz proizvodnje u treće zemlje, radi izbjegavanja carinskih stopa, nije opcija s obzirom na regulatorne i reputacijske rizike.

Nameće se pitanje hoće li Švicarci biti pogođeni i Trumpovim carinama na Kinu, koje su sada dosegnule ekstremne razmjere.
Teoretski švicarska industrija satova mogla bi biti pogođena američkim carinama na proizvode iz Kine, ovisno o tome gdje se satovi proizvode. Ako švicarska firma koristi Kinu samo za proizvodnju dijelova, a finalni sastav i kontrola kvalitete odvijaju se u Švicarskoj, tada carine na kineske proizvode ne bi trebale biti primijenjene. Međutim, ako se satovi ili veći dio proizvodnje obavljaju u Kini, tada bi američke carinske tarife mogle utjecati na cijenu tih satova na tržištu SAD-a, jer carine zavise od zemlje podrijetla proizvoda.
Zbog svega ovoga švicarske kompanije sve se više okreću tržištima izvan SAD-a. Indija je primjerice, nedavno ukinula carine na švicarske satove, čime postaje jedno od privlačnijih odredišta za robu koja bi mogla izgubiti tržišni udio u Americi. Azijsko tržište, osobito u segmentu visoke klase, pokazuje stabilan rast, ali dosad nije uspjelo u potpunosti nadoknaditi volumen koji donosi američko tržište.
Švicarska industrija satova, često percipirana kao stabilna i otporna, sada se suočava s tržišnim realnostima koje nisu povezane s modnim trendovima ili inovacijama, već s globalnom trgovinskom politikom. Ove promjene već se konkretno očituju kroz pad narudžbi iz inozemstva, usporavanje rasta izvoza te povećanje zaliha kod pojedinih distributera na američkom tržištu.

Nejasan put naprijed
U narednim mjesecima ključno će biti pratiti dinamiku američko-švicarskih trgovinskih odnosa, kao i brzinu kojom će se proizvođači prilagoditi novim uvjetima. Za sada, jedno je sigurno: carinska politika izravno će utjecati na maloprodajne cijene, dostupnost modela i konkurentnost švicarskih satova na jednom od svojih najvažnijih tržišta.Vidjet ćemo hoće li u konačnici švicarska industrija satova uspjeti nadoknaditi pad prodaje u SAD-u te kako će se to odraziti na naše tržište.

Luka Botteri

Novi broj časopisa Satovi i Nakit potražite na kioscima ili na ga naručite na linku