GMT – omiljena komplikacija ljubitelja satova

GMT – omiljena komplikacija ljubitelja satova

Piše Miroslav Komar

Što znači kratica GMT i kakvi su to satovi s komplikacijom GMT? Jednostavno rečeno, GMT označava Greenwich Mean Time, a satovi s tom oznakom, osim što pokazuju lokalno vrijeme, pokazuju i srednje vrijeme Greenwicha. Razmišljajući o raznim načinima na koje se na satu istodobno mogu prikazati različita vremena, urari su razvili satove sa dvjema satnim kazaljkama do satova sa svjetskim vremenom koje uključuje sve 24 vremenske zone. Danas je ta iznimno korisna komplikacija vrlo omiljena među ljubiteljima satova s komplikacijama.

Flemingov sustav

Dugo su svaka regija i gotovo svako mjesto na svijetu imali svoje lokalno vrijeme, no kako se promet povećavao i širila željeznička mreža, potreba za standardizacijom sustava mjerenja postala je prava nužda. I tako je sve počelo 1876. godine, kada je Sandford Flemin, glavni inženjer u Kanadskim željeznicama (Canadian Pacific Railway), objavio svoju ideju po kojoj bi se svijet razdijelio na dvadeset i četiri vremenske zone, označene sa slovima od A do Z. Vremenskom zonom sa slovom Z označio je vrijeme u Greenwichu, koje se danas naziva UTC, odnosno Universal Time Coordinated. Zbog toga ga slova piloti od početka nazivaju Zulu vrijeme. Nakon burne rasprave, posebice među francuskom i britanskom delegacijom, Flemingov je sustav prihvaćen na međunarodnoj konferenciji 1884. godine. Nakon toga svijet je razdijeljen na dvadeset i četiri vremenske zone, od kojih je svaka pokrivala petnaest stupnjeva zemljopisne dužine (jedan sat), a zemljopisna dužina od 0 stupnjeva bila je u Greenwichu. U godinama koje su uslijedile taj je sustav postupno prenesen u sve države svijeta. Od prvog prekooceanskog leta zrakoplovne tvrtke PanAm od New Yorka do Pariza krajem 1958. godine, GMT je u zrakoplovstvu postao standardno vrijeme prema kojemu su se ravnale sve odluke i radnje pilota. Kada je putovanje zrakoplovom postalo masovno, sustav GMT-a se pokazao iznimno korisnim, a život putnika nakon pristajanja zrakoplova mnogo lakšim.

Najprije Rolex

Golemo povećanje broja poslovnih ljudi koji su često putovali na međunarodnim letovima, ponukalo je urare da razmisle o posebnim satovima koji bi tim globalnim putnicima pomogli da u svakom trenutku znaju koliko je sati u različitim vremenskim zonama. Sat koji će moći pokazati lokalno vrijeme, ali i GMT postao je nuždom i bilo je jasno da će ga netko ili više njih prije ili kasnije osmisliti. Najjednostavnije rješenje za prikazivanje različitih vremenskih zona, bio je sat sa dva kompleta kazaljki, jednog koji je prikazivao drugu vremensku zonu i jednog za lokalno vrijeme. Rotirajući okvir sa 24 sata vlasniku je omogućavao spoznaju druge vremenske zone. Taj je sustav 1954. godine razvio Rolex na zahtjev PanAma koji je naručio sat, koji bi jednostavno prikazivao vrijeme u dvjema vremenskim zonama. Bio je to model GMT Master, Ref. 6542, koji je ubrzo postao radnim satom PanAmovih pilota. Isti taj sustav Rolex je nastavio koristiti od toga modela pa sve do danas, primjerice u modelu Oyster Perpetual GMT-Master II. Nedugo nakon Rolexa funkciju GMT počeli su koristiti i drugi brandovi poput Ebela, Choparda, IWC-a, te posebice Breitling koji je od samoga početka povezan sa zrakoplovstvom. Jedan od najpoznatijih Breitlingovih modela, Navitimer, nije primjerice poznat po tome što je radni sat Udruge vlasnika i pilota zrakoplova AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association). Sličan model koji je također proslavio Breitling, bio je Cosmonaute koji je 1962. godine u Aurori 7 nosio astronaut Scott Carpenter. Koncem 60-ih i početkom 70-ih godina prošloga stoljeća Breitling je izradio nekoliko satova s komplikacijom GMT, u koje spada još jedan njihov slavni model, Chrono-Matic. Osim Breitlinga i Omega je radila satove s funkcijom GMT, primjerice Omega Flightmaster, s odvojenim kazaljkama za GMT. Taj je sat bio osmišljen posebno za pilotsku kabinu i imao je velike kazaljke za prikaz vremena u drugoj vremenskoj zoni.

Golemi izbor

Danas postoji golemi izbor satova s prikazom dviju, triju ili više vremenskih zona, budući da se brandovi međusobno natječu tko će načiniti preglednije i jednostavnije satove s tom komplikacijom. Jedna od mogućnosti jest dvostruki prikaz vremenske zone sa dvostrukim kazaljkama koje možemo naći na podbrojčaniku, primjerice kod modela Piaget Emperador Coussin Perpetual Calendar. Piagetov manufakturni mehanizam (kalibar 855P) pokazuje drugo vrijeme na podbrojčaniku, smještenom na 8 sati. Još jedan zanimljiv primjer sata s komplikacijom GMT je Jaeger-LeCoulterov Reverso Grande GMT, koji pokazuje vrijeme druge vremenske zone na stražnjem dijelu kućišta, zajedno s pokazivačem 8-dnevne rezerve snage. Uistinu poseban model je onaj koji je osmislio Parmigiani, Kalpa Hemispheres, koji također prikazuje dvije vremenske zone, i kod kojega je vrlo jednostavno podesiti vrijeme u drugoj vremenskoj zoni. Mehanizam pokazuje vrijeme u drugoj vremenskoj zoni, čak i ako je ona različita samo sat, pola ili četvrt sata. Stoga je vrlo jednostavno podesiti lokalno vrijeme na samome cilju putovanja, budući da su sati i minute koje pokazuju te vremenske zone potpuno neovisni jedni od drugih. Parmigianijevi inženjeri ovaj su model opremili sa dvjema krunicama: sa jednom se podešava druga vremenska zona, a s drugom se navija mehanizam, podešava datum i lokalno vrijeme. Ova posebnost vlasniku omogućuje da svoj sat koristi u zemljama s vemenskim zonama koje nemaju čitav sat, nego manje od toga, primjerice u Indiji, Nepalu, Australiji ili na pacifičkim otocima. I dok su nekad satovi s komplikacijom GMT bili osmišljeni za pilote, danas su u prvome redu namijenjeni poslovnim ljudima koji često putuju. Razlika među GMT satovima i onima s prikazom druge vremenske zone je često gotovo neprimjetna, tako da satovi sa drugim kompletom kazaljki, koje je moguće podesiti neovisno o kazaljkama koje pokazuju lokalno vrijeme, upadaju među satove s komplikacijom GMT i obrnuto. U svakom slučaju suvremeni satovi s komplikacijom GMT i satovi s prikazom druge vremenske zone ne rade se samo za pilote, tako da njihov izgled varira od onih koji su bili tipični za pilotske kabine, pa sve do elegantnih satova koji su pravi modni dodatak.

Novi broj časopisa Satovi i nakit naručite na linku